of
inloggen in je profiel“Als mensen vroeger de vraag stelden wat ik wilde worden, dacht ik aan werken in de zorg, een kantoorbaan of iets met muziek. Maar eigenlijk wist ik diep van binnen altijd al dat ik het liefst juf wilde zijn," begint Rianne (22) lachend het gesprek. Nu geeft ze al twee jaar les op basisschool CBS de Wegwijzer in Slochteren. "Deze baan combineert alles: een leraar heeft de verantwoordelijkheid voor de klas, moet veel organiseren en zelfs muziek komt aan bod!”
Lesgeven en multitasken
Rianne was 17 toen ze aan de pabo begon. En na vier jaar studeren staat ze nu fulltime voor de combigroep drie en vier. “Als ik kijk naar mijn studie heb ik tijdens de stages wel echt het meest geleerd. Leraar zijn is een praktisch vak. Natuurlijk is de theorie belangrijk maar tijdens de stages leerde ik hoe het voelt om voor de klas te staan én dat er veel bij komt kijken. Want tijdens het lesgeven, kijk ik ook of iedereen wel goed in zijn vel zit. Soms is er bijvoorbeeld even een extra gesprekje nodig. En dan is er nog de vraag over hoe de les eruit gaat zien. Gaan we iets handelend doen? Of bewegend? Lesgeven is echt multitasken, dat maakt het soms een uitdaging maar ook zo ontzettend leuk!”
“De kinderen in mijn klas zijn vijf, zes of zeven jaar oud. Ze hebben vanuit huis natuurlijk al de nodige normen en waarden meegekregen waardoor er een soort mengelmoes van karakters en gedrag ontstaat. Het is bijzonder om te zien hoe kinderen met elkaars verschillen omgaan. En soms botst het natuurlijk ook. Dat hoort erbij. Op school oefenen kinderen voor het echte leven. Ik zie eigenlijk een soort van minimaatschappij voor mijn neus: echt heel interessant!” Wat Rianne vooral fascineert is de transformatie die kinderen ondergaan. "Sommige kinderen zijn in het begin heel onzeker en durven steeds meer. Dan zie ik dat ze het gevoel hebben van: ik mag er gewoon zijn! Dat maakt dit werk heel inspirerend.”
Band opbouwen en verhalen delen
Rianne kan zich geen andere baan voorstellen die beter bij haar past. “Ik ben heel blij met wat ik doe en zou in de toekomst niet zo snel voor een andere baan kiezen. Het mooie van het onderwijs is dat je jezelf kunt zijn voor de klas: lesgeven op jouw manier. Zo houd ik ervan om soms even tussendoor te springen, te zingen of geef ze een leuk raadsel. En er ontstaat een band, met zowel de kinderen als ouders en natuurlijk mijn collega’s. Iedere ochtend staan er enthousiaste kinderen voor mijn deur, die meteen beginnen te praten zodra ik de deur opendoe. Ze zijn zo blij om weer op school te zijn. Dat is heel leuk om te zien. Als leraar krijg je veel liefde voor wat je doet.”