of
inloggen in je profiel“Voor mijn overstap naar het basisonderwijs, ben ik afgestudeerd aan het ‘Institute for Performing Arts’ en was dansdocent. Daarnaast danste ik ook een tijdje op een cruiseschip en voer de hele wereld over. Ik heb daar een mooie tijd gehad en veel geleerd en gezien, maar ik haal nu meer voldoening uit lesgeven voor een basisschoolklas.” Michelle Lamberts (27) is tegenwoordig leerkracht aan OBS De Beijumkorf in Beijum. “Nu draag ik nog meer bij aan de ontwikkeling van een kind.”
Michelle was op meerdere gebieden op zoek naar vaste grond onder haar voeten. “Ik kwam terug van het cruiseschip en dacht: wat ga ik nu eens doen? Mijn ouders werken allebei in het onderwijs, dus ik was er al bekend mee. Dat wilde ik ook erg graag doen. Eerst dacht ik aan een verkorte pabo, maar toen hoorde ik over het zij-instroomtraject. Het traject dat ze daar uitstippelden sprak mij veel meer aan. Ik moest een assessment doen, liep een korte stage en begon aan het traject. Dat ging allemaal heel snel.”
Elke leeftijd gaat anders om met leerstof
Tijdens het zij-instroomtraject leerde Michelle al veel in de praktijk voor de klas. Na het afronden ervan, vond ze haar vaste plek op de Beijumkorf. Momenteel staat ze daar voor groep 3. “Eigenlijk vind ik het allemaal leuk. Iedere leeftijd gaat anders om met leerstof. Het mooie aan de kinderen in groep 3 vind ik de eerlijkheid. Ze zijn nog heel speels en vrij, maar leren daarnaast ook veel. Spelenderwijs breng ik de kinderen een hoop bij, gecombineerd met uitgekiende leerplannen gericht op lezen, schrijven en rekenen. In groep 3 leren ze de basis.”
“Ik was al enthousiast, maar uiteindelijk vind ik het werken voor de klas nóg leuker dan verwacht. Elke dag ga ik met plezier naar mijn werk en er gebeuren altijd onverwachte dingen. Soms mooie, soms minder mooie. Maar het is nooit saai! We werken natuurlijk volgens lesmethodes, maar ik kan zelf spelen met de manier waarop ik stof breng om lessen duidelijker of leuker te maken. Dat doe ik bijvoorbeeld met spel of dans. Dan zijn de kinderen gelijk goed wakker in de ochtend. Juist die verrassingselementen helpen kinderen ook om makkelijker te leren.”
Bijdragen aan de ontwikkeling van het kind
Veel meer mensen kunnen op verschillende momenten in hun leven de overstap maken naar het onderwijs. Michelle denkt dat het goed is voor kinderen om verschillende leerkrachten te hebben. “Van iedereen steken de kinderen weer iets anders op. De een is wat serieuzer en de ander wat vrijer. Uiteindelijk hoop ik met mijn aanpak iets positiefs bij te dragen aan de ontwikkeling van het kind. Aan hen de taak om te kijken wat ze daar in de toekomst mee gaan doen!”