of
inloggen in je profiel“Ja, hoi! We zitten momenteel midden in de beweegweek. Vandaag hadden we een sponsorloop, dus het loopt allemaal net even anders! Daarnaast volgen we nog ons reguliere programma en knutselen we cadeautjes”, begint Marise Reitsma (23) enthousiast het gesprek. Ze is leerkracht aan basisschool De Wynwizer in Leeuwarden. “Maar het was een hele leuke dag!” In een ‘normale’ week staat Marise drie dagen per week voor groep 4 en één dag per week voor groep 3.
“De kinderen waar ik mee te maken heb komen net uit de kleuterklas”, gaat Marise verder. “Ze krijgen voor het eerst een eigen tafel en een stoel, in plaats van zitten in de kring. Vooral het eerste halfjaar in groep 3 is dat nog even wennen. Dan zijn ze ook nog veel aan spelen toe. Toch merk je dat de kinderen ook al bereid zijn om dingen te leren. Dat is mooi om mee te maken.”
Ruimte om nieuwe methodes te testen
“Lesgeven kan op verschillende manieren. Zo kwam ik in aanraking met een Zweedse methode genaamd ‘Grej of the Day’. Hiermee geef ik kinderen aan
het einde van de lesdag een raadsel mee over een onderwerp. Je merkt de volgende dag dat de kinderen toch bij hun ouders hebben gepolst over het
antwoord. Vervolgens krijgen ze een micro-les van 8 minuten over dat onderwerp. Zo leren ze in korte tijd bijvoorbeeld over piramides of iets
heel anders. Ik ben blij dat daar ruimte voor is in mijn werk en ik merk dat het mijn meer ervaren collega’s ook prikkelt.”
Naast ruimte om nieuwe methodes te testen, zijn er bij Marise op school ook enkele vaste methodes. Dat is niet alleen handig in de klas, maar ook op het schoolplein. “We maken gebruik van ‘De Vreedzame School’ methode. Elke klas bij ons op school gaat daardoor hetzelfde om met conflicten. Als er iets gebeurt, grijpen alle leerkrachten volgens dezelfde handelwijze in. Dat zorgt voor rust. Ook communiceert dit makkelijker richting ouders, omdat zij informatie over die methodes kunnen nalezen.”
Dit werk hou ik nog wel even vol!
“Op De Wynwizer gaan we voor de maximale ontplooiing van ieder kind. Ik vind het mooi om daaraan bij te mogen dragen. Die ervaring gun ik
iedereen. Of je nu juf of meester bent, je kan je ei kwijt in het onderwijs. Je werkt met kinderen, hebt contact met ouders en voert gesprekken
met collega’s. Dit werk hou ik nog wel even vol!” sluit Marise nog steeds even enthousiast af.