of
inloggen in je profiel“Voordat ik begon met het zij-instroomtraject om leerkracht te worden, was ik 12 jaar buurtsportcoach. Ik heb dus al flink wat ervaring opgedaan met het voor groepen staan. Dat ging op de automatische piloot, dus ik was toe aan een nieuwe uitdaging.” Harjo van der Valle (40) mag eindelijk afstuderen, waarna hij volledig leerkracht wordt voor Stichting OPO Borger-Odoorn. “En die uitdaging heb ik zeker gekregen de afgelopen drie jaar, door werk en studie te combineren met mijn gezin. Maar het einde is in zicht en dan gaat de vlag uit!”
Zo’n omslag in het leven kan snel gaan, volgens Harjo. “Ik voelde dat ik iets anders moest doen in mijn leven. Ik informeerde naar het zij-instroomtraject en voor ik het wist, zat ik aan tafel met de directie van OPO Borger-Odoorn. Toen is het balletje gaan rollen en ben ik begonnen.” In zijn nieuwe uitdaging ziet Harjo toch enige gelijkenissen. “Ook hier werk ik veel samen met kinderen. Naast lesgeven is het mijn doel om ze lekker in beweging te houden.”
Het is af en toe net cabaret
“Voor de klas staan is af en toe net cabaret. Je probeert een toneelstuk op te voeren en dat maakt het werk echt leuk. De ene keer zie ik iets
door de vingers en laat ik ze lekker ouwehoeren. Soms laat ik de kinderen expres over een grens gaan. De andere keer ben ik al strak voor die
grens. Ze onthouden alles en geven voorbeelden van: dit mocht bij de juf wel. Het is maar net wat hun het beste past. Iedere leerkracht is daar weer
anders in.”
Harjo merkt op school dat iedere leerkracht iets anders kwijt kan in de klas. “Persoonlijk vind ik bewegen belangrijk. Ik heb de ALO afgerond en altijd sportles gegeven, dus ik ben wat energieker. Tussen het lesgeven door zorg ik ervoor dat de kinderen in beweging komen, in plaats van dat ze uren achter elkaar op hun stoel zitten. Een andere leerkracht geeft weer de voorkeur aan muziek of iets anders. Zo krijgen de kinderen van alles mee.”
Samen doelen stellen en behalen
Nog even en dan kan Harjo zich volledig focussen op het geven van onderwijs. “Ik hoop dat ik straks een eigen groep krijg, het liefst in de
bovenbouw. Het lijkt me leuk om samen met de kinderen doelen te stellen en die te behalen. Het mooiste aan het onderwijs is dat je alles samen
met de groep kunt doen. Dat zie ik mezelf nog wel een poosje doen.”
Wil je na het lezen van dit verhaal meer weten over jouw mogelijkheden als zij-instromer? Check op deze pagina wat jouw studie- en loopbaanmogelijkheden zijn in het onderwijs of bekijk agenda en activiteiten.