Zin in Lesgeven, een driedaagse oriëntatie voor iedereen die een overstap naar het onderwijs overweegt
-
20 november 2024
van 09:00 uur tot 18:00 uur
Gratis
Een basisschool in Noord-Nederland
Overweeg je de overstap naar het onderwijs, maar vind je het lastig om een compleet en realistisch beeld te krijgen van het beroep van leraar? Of wil je graag onderzoeken welke verschillen er zijn in lesgeven in het primair onderwijs (PO), voortgezet onderwijs (VO) of een MBO-school? 'Zin in Lesgeven' is een driedaagse onderdompeling in het onderwijs. Het doel is een antwoord te geven op de vraag of je de overstap naar het onderwijs moet maken. Na afloop weet jij precies of je het in je hebt. Of er een ‘fit’ is met het leraarschap en of jij een PO-, VO- of MBO-leraar wilt zijn.
Uiteindelijk willen we graag dat de juiste mensen “ja” zeggen en de juiste mensen “nee” zeggen. Een tweede, minstens zo belangrijk, doel van de training is het motiveren van degenen die het ‘in zich’ hebben. Dit is van groot belang in deze tijd van het lerarentekort. Het onderwijs heeft je nodig!
Wat ga je doen?
Maak kennis met de ins en outs van het beroep van leraar. Wat is het primaire proces van lesgeven? Hoe bereid je een les voor? Wat zijn de taken van een leraar? Hoe ga je met leerlingen om? En met lastig gedrag? Tijdens de training ‘Zin in Lesgeven’ krijg je antwoord op deze vragen en ben je beter in staat om de juiste keuzes te maken.
Trainingsdagen, -tijden, locatie en programma
De training wordt door de projecten Regionale Aanpak Personeelstekort (RAP) PO Groningen Stad & Ommeland, Fryslân en Drenthe-Kop van Overijssel aangeboden en bekostigd. Deelname is dus gratis, maar een selectieprocedure is wel noodzakelijk. De training vindt plaats op woensdag 20, donderdag 21 en vrijdag 22 november 2024 op een basisschool in Noord-Nederland. Om de training te laten slagen is het van essentieel belang dat je alle drie de dagen de volledige tijd aanwezig bent.
Het programma ziet er globaal als volgt uit:
Dag 1 – Woensdag 20 november 2024 | Ochtend: de docent | Middag: de les voorbereiden
Dag 2 – Donderdag 21 november 2024 | Ochtend: de les geven | Middag: jij als leraar
Dag 3 – Vrijdag 22 november 2024 | Ochtend: lastig gedrag | Middag: presentaties FotoFolio
Op de laatste middag presenteer jij je FotoFolio. Daarin laat je zien wat de training en eventuele andere oriënterende activiteiten, zoals een gesprek met een leraar en/of podcast beluisteren, voor jou hebben betekend. Wil je leraar worden? Of toch niet? En wat is je verdere plan?
Trainer
De trainers, Allard Oterdoom en Bert Barelds, weten waar ze het over hebben, ze zijn enthousiast over onderwijs. Ze nemen geen blad voor de mond bij hun advies aan de deelnemers en kunnen ondersteunen bij eventuele vervolgtrajecten. Tijdens de training hanteren ze het principe ‘Teach-As-You-Preach’.
Warmdraaien?!
Wil je alvast een beetje warmdraaien? Luister dan naar de podcast 'Zin in Lesgeven' die collega trainer Arend Jan Zwarteveen samen met Peter van der Zwaal van het Zuid-Hollandse project Leraar van Buiten maakt. Te beluisteren via je favoriete podcastapp of via deze link.
Kosten en selectieprocedure
Voor de deelnemers die aanmelden via RAP PO Groningen Stad & Ommeland, Fryslân en Drenthe-Kop van Overijssel zijn aan deelname geen kosten verboden. Wél vindt er een uitgebreide selectieprocedure plaats. Er is ruimte voor maximaal 16 deelnemers. Word je geselecteerd om deel te nemen aan de training en kom je zonder afmelding niet opdagen, dan zijn we genoodzaakt om onze onkosten (€ 100,-) aan je te factureren.
Aanmelden
Aanmelden voor de training in november 2024 is niet meer mogelijk. Houd deze website en onze social media kanalen in de gaten voor nieuwe data.
De training in een notendop
Intensief, kort en krachtig!
Er is theorie, maar vooral ook praktijk: zoals een les voorbereiden en geven, in gesprek met elkaar, delen van bevindingen en plannen.
Het maakt niet uit over je een overstap naar PO, VO of MBO overweegt.
Deze training is ook bedoeld voor mensen die (vrij) zeker zijn van het leraarschap. Dit geldt zelfs voor ongeveer de helft van de deelnemers. Van belang (blijkt uit onderzoek): bevestiging krijgen van een ander, nog enthousiaster en gemotiveerder worden, nog grotere mate van self-efficacy krijgen en verwachtingen managen.
Veel mensen die dat niet doen ervaren bij de entree een ‘realityshock’ die tot uitval kan leiden. Ook bij second-career teacher is de uitval na 5 jaar 25%.
Wetenschappelijk onderzoek ondersteunt de impact van de training (in combinatie met andere oriënterende activiteiten): beter toegerust starten waardoor de uitval minder groot is.